Tahnit

Tahnit; ölen kimsenin cesedi yıkandıktan sonra, kefene sarılmadan önce; başına, sakalına, alnına, avuç içlerine, dizlerine, ayaklarına, yani secde mahallerine, kefenine vs. yerlerine Kâfur, Sandal ve Misk gibi güzel kokular sürmek ve güzel kokulu buhur tütsülemek anlamına gelmektedir."1

* Daha sonraları ise, "ölen kimsenin kokuşmamak ve uzun müddet bozulmamasını sağlamak için, iç organlarını boşalttıktan sonra ilaçlamak, mumyalamak" diye tarif edilmiştir. Fakat "Tahnit" mumyalamak demek değildir.

İslâm'da mumyalamak diye birşey yoktur. Bu işlem umumiyetle ölümsüzlüğe götürülmek istenilen kimseler için yapılmaktadır. Mumyalamak umumiyetle ilk devirlerden beri bal mumu ile yapılmıştır. BAL md. de bak.

Uygulamalar:

Cennetle müjdelenen on kişiden biri olan Saîd b. Zeyd'in oğlu Abdurrahman vefat edince cenazesini Hz. Ömer'in oğlu Abdullah yıkamış güzel kokular sürüp tahnit etmiş cenaze namazını kıldırmış ve defnetmiştir."2

* İbni Abbas Hz.leri de şöyle demiştir: "Bir kimse Hac sırasında Arafat'ta binitinden düştü hayvanı onu tepeliyerek öldürdü. Bunun üzerine Peygamber Aleyhis-Selâm: "Cenazesini su ve sidr (Arabistan kirazı yaprağının tozu) ile yıkayınız. İki kat elbise ile kefenleyiniz.Hac için ihramlı olduğundan dolayı bedenine ve kefenine güzel koku sürmeyiniz. Kefenlerken başını da örtmeyiniz. Zira bu kimse Kıyamet gününde "Lebbeyk Allâhümme Lebbeyk" diyerek mezarından kalkacaktır" buyurdu."3

Ölen kimse Hac için ihramlı olarak öldüğünden dolayı tahnit yapıl-mamıştır.Zira ihramlı kimse güzel koku sürünemez başını da örtemez; işte bu sebeple cenazesine güzel kokular sürülmemiş kefende başı da açık bırakılmıştır.Sanki âhirete ihramlı olarak gitmiştir.

Harun b.Sâd (r.a.)de bu konuda şöyle der: "Hz. Ali'nin yanında bir miktar misk vardı.Öldüğü zaman bu misk ile tahnit edilmesini vasıyyet ederek şöyle dedi: "Bu misk,Peygamber Aleyhis-Selâm'ın tahnitinden arta kalan misktir."4

* Atâ b. Ebî Rebâh'a ölüyü tahnit etmek için sana göre güzel kokulardan hangisi daha iyidir? diye sorulduğunda: "Kâfur"diye cevap vermiştir."5

* Sabit b.Kays Hz.leri decihadagiderken şehit olmaya hazırlık olmak üzere sanki ölüme gidiyormuş gibi kefen durumunda olan elbisesine tahnit niyetiyle güzel koku sürerdi."6

* Hz. Ebu Bekir'in kızı Esma hanım yakınlarına şöyle vasiyyette bulunmuştur:"Ben öldüğüm zaman elbisemi tütsüleyiniz cesedime de güzel kokular sürünüz!.."7

* "Tütsülemeyi üç defa yapmak ta sünnettir."8

Kaynaklar:

[1]- Kamus 3138; Harbî 1/253: S. Kübrâ 3/405: Aynî 4/42-43 [2]- Buhârîcenâiz 2/73. [3]- Buhârî cenâiz 2/75. [4]-Fazâilü's-Sahâbe 2/559 H. 943 [S]- Nthaye 11450. [6]-Nihaye 1/450 [7]- Muvatta 11226 H. 12: Bâcî Şerhu'/-Muvatta [8]- Müsned 3/331.

SENDE YORUM YAP!

Whatsapp