Süt Kardeşliği

SÜT KARDEŞLİĞİ (fosterbrother)

Yeni doğmuş bir çocuğu, doğumundan itibaren iki tam yıl içinde öz annesinden başka herhangi bir kadın emzirirse; o kadın çocuğun süt annesi, o kadının çocukları da, bu çocuğun süt kardeşleri olurlar. Bu emzirmeden dolayı da aralarında bir takım tıbbî ve dini meseleler meydana gelir. Nitekim Peygamber Aleyhis-Selâm: "Emilen süt, et bitiren, kemiği kuvvetlendiren, bağırsakları genişletip büyüten bir süt olmadıkça, haram kılmaz (süt kardeşliği meydana gelmez") buyurmuştur."1

Süt Kardeşliği yoluyla bir kimsenin nikahının haram olabilmesi için; emilen süt, emen çocuğun beslenme ihtiyacını karşılayarak, et bitirip kan ve kemik oluşturması bakımından, doğumdan itibaren iki yıl içinde olması lazımdır. Eğer süt emzirme, doğumdan itibaren iki yıldan sonra olursa, emilen sütün diğer gıdalardan bir farkı yoktur. Hatta bazılarına göre, iki yıldan sonraki dönemde emdiği sütün; çocuğun içtiği sudan farkı yoktur. İşte bu süreden sonra emzirme meydana gelirse, emen kimse ile emziren kadın arasında evlenme cihetinden dolayı haramlık meydana getirmez."2

* "İki yıl tamamlanmadan önce, burundan veya ağızdan akıtılan yahud normal şekiİde emilen süt (her ne şekiİde olursa olsun, süt annesi veya süt kardeşleriyle) evlenmeyi haram kılar. İki tam yıldan sonraki emzirme ise haram kılıcı değildir"3,

* İbni Abbas Hz.leri de: "Süt emzirme, doğumdan itibaren iki tam yıl içinde olursa (emen ile emziren arasında) nikah yönüyle haramlık meydana getirir, isterse emilen süt bir yudum olsun. Eğer iki yıldan sonra olursa, bir şey lazım gelmez" demiştir."4

Süt Anne veya Süt Kardeşleri İle Evlenmenin Haramlığı: Yüce Rabbimiz Kur'ân-ı Kerim'de: "Sizlere analarınız, kızlarınız, kız kardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, kardeşlerinizin kızları, kız kardeşlerinizin kızları, sizleri emziren süt anneleriniz, süt kız kardeşleriniz, eşlerinizin anneleri... ile evlenmek haram kılındı" buyurmuştur. (Nisa 23)

* Hz. Ali bir defasında Peygamber Aleyhis-Selâm'a: "Amcanız Hamza'nın kızı ile evlenmek istemez misiniz? Zira O, Kureyş kızlarının en güzellerindendir" dediğinde, Peygamber Aleyhis-Selâm: "Ey Ali! Bilmezmisin ki, Hamza benim süt kardeşimdir. Zira yüce Allah, neseb cihetinden haram kıldığı kimseleri, süt emzirme cihetinde de haram kılmıştır" buyurdu."5

*Hz. Hamza ile Peygamber Aleyhis-Selâm'ı Süveybe hanım emzirmiştir.

Süt Anne veya Süt Kız Kardeşlerin Haram Olmasının Sebepleri:
İbni Abbas Hz.'lerine: "Bir kimsenin iki karısı vardır. Bunlardan birisi, yabancı bir kız çocuğunu, diğeri de yine bir başkasının oğlan çocuğunu emzirseler, bu çocuklar büyüyünce birbirleri ile evlenebilir mi?" diye sorulduğunda, İbni Abbas: "Hayır evlenemezler, çünkü aşı birdir (yani her iki kadının sütü de kocasının kendileri ile cinsî münasebette bulunması neticesinde meydana gelmiştir.) Böyle olunca süt babanındır. Her iki kadının sütü de, bir kökten meydana gelmiştir. Binâenaleyh her iki kadının kocası olan kimse, her iki çocuğun da süt babasıdır" demiştir."6

* Bir memeden süt emen iki çocuk, aynı gıda ile beslendikleri için, aynı kanı ve aynı karakteri taşımaktadırlar. Bu sebeple bunların birbirleri ile evlenmeleri, hem tıp ve hem de İslâm dini açısından yasaklanmıştır.

* "Süt Kardeşlerin birbirlerine haram olmasının sebeplerinden birisi de; her ikisinin de aynı gıda ile beslenmiş olması ve yine her ikisinin de aynı annenin memesinden emmiş olmalarıdır."7

Bir Kimsenin Karısının Sütünü Emmesi:
Ebû Mûse'l-Eş'ariye bir kimse gelerek: "Ben karımın memesinden emmiştim, sütü mideme gitti ne dersiniz?" diye sormuş. Ebû Mûsâda: "Karın sana haram olmuştur, kanaatindeyim" demiştir. Orada bulunan İbni Mesud Hz.leri: "Bu kimseye verdiğin fetvaya dikkat et!" diye ihtarda bulunmuş. Bunun üzerine Ebû Mûsâ: "Siz ne dersiniz?" diye sormuş. İbni Mes'ud: "Süt emmenin hükmü, doğumdan itibaren ancak iki tam yıl içinde muteberdir. (Zira bu müddet içinde süt, et bitirir, kan ve kemik oluşturur). Bu müddetten sonra ise geçerli değildir" demiştir. Bu fetvayı duyan Ebû Mûsâ: "Bu âlim aranızda bulundukça, bir daha bana soru sormayınız!" demiştir."8

Kaynaklar:
[1]- Müsned 1/402; ayrıca bak. Buhârî sehâdet 3/150; Müsned 6/94. 138. 174. 214, 291, 309: E. Davud radâ H. 2059-60; Nihâye 5/54-55; K. Hakâyık 21201. [2]- Tirmîzî radâ H. 1152; İ. Mâce nikah H. 1946; F. Kadir 6/426;Abdürrezzak 7/466 [3]- Abdürrezzak 7/463 H 13894 [4]- Sünenü'l-Kübrâ 7/462 [5]- ibni Sâd 3/11-12: ayrıca bak Müslim radâ H. 12: Buhârî nikah 6/125; Abdürrezzak 7/ 475; Buhârî humus 4/46. tefsir 6/27: Tirmîzî radâ H. 1146-47; E. Davud nikah H. 2055: Abdürrezzak 7/469. 475 [6]-Sûnenü Saîd İbni Mansur 1/240 H. 966; Herevl 1/392 Faik 3/297: Nihaye 4/277. Abdürrezzak 7/474 H. 13942 [7]-Buhârî nikah 6/124, 126. 160. [8]- Muvatta radâ 2/607 H 14: Abdürrezzak 7/463 H. 13895; S. Kübrâ 7/461; S. Sofd İbni Mansur 1/242: ayrıca bak Nihaye S/54-55: E. Davud radâ H. 2059-60: Kenzü'l-Ummal 6/15663-64. 15677; Ayrıca bak Bakara âyet 233

SENDE YORUM YAP!

Whatsapp