Hacamat ile ilgili Hadis-i Şeritler

Hacamat ile ilgili Hadis-i Şeritler

Hacamat yaptırmanın önemi hakkında 30'dan fazla hadis-i Şerif bulunmasına rağmen Türkiye'de bir çok Müslüman vatandaş bu Hadis-i Şeritler'den bi-haberdir.Normal sıradan vatandaş hadi nerden bilecek diyelim, Diyanet kurumunun yetiştirdiği, hocalann veya 'memurlannda bu konuda hiç duymayanları vardır! Şimdi sizlere kısaca Kütüb-i Sitte ve benzeri Hadis-i Şerif Kitaplarında yazılı tüm Hadis-i Şerifleri aktarıyoruz. Hadis No 1203 - Yine İbn-i Abbas (radıyallahu anhüma) demiştir ki: "Resulallah (aleyhissaıatu vesselam) ihramlı iken hacamat oldu (kan aldırdı). Buhari merhumun bir diğer rivayetinde: "ResCılullah (aleyhissalatu vesselam) oruçlu iken hacamat oldu" denir. Yine Buhari'nin bir diğer rivayetinde: "(Resulallah (aleyhissalatu vesselam) ihramiı iken çektiği ağrı sebebiyle başından hacamat oldu" denir.Bir diğer rivayette: "Şakika denen (başının ön kısmındaki) bir ağrı sebebiye, Lahyu Cemel adında Mekke yolu üzerindeki bir su başında, başının ortasından hacamat oldu" denir.Hadis No 1204 - Hz. Enes (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resulallah (aleyhissalatu vesselarn) ihramiı iken ayağından çektiği bir ağrı sebebiyle hacamat oldu."Ebu Davud, Menasik 36, (1837); Nesai, Hacc 94, (S,194). Nesat'nm rivayetinde " ..Maruz kaldığı incinme sebebiyle (ayağının sırtından hacamat oldu)" denmiştir. Hadis No 1205 - Nafı anlatıyor: "lbnu Ömer (radıyallahu anhüma) dedi ki: "lhramlı kimse kaçınılmaz bir sebepten dolayı mecbur kalmadıkça hacamat olamaz."Hadis No: 1217 Resulullah (SAV) ihramiı iken hacamat oldu (kan aldırdı). (Bu metin Sahiheyn'in metnidir.) Buhari merhumun bir diğer rivayetinde: "[Resulullah (sav)] oruçlu iken hacamat oldu" denir. Yine Buhari'nin bir diğer rivayetinde: "[Resulullah (sav) ihramiı iken çektiği ağrı sebebiyle başından hacamat oldu" denir. Bir diğer rivayette: "Şakika denen (başının ön kısmındaki) bir ağrı sebebiye, Lahyu Cemel adında Mekke yolu üzerindeki bir su başında, başının ortasından hacamat oldu" denir.Hadis No: 1218; Resulullah (SAV) ihramiı iken ayağının sırtından çektiği bir ağrı sebebiyle hacamat oldu (Nesai'nin rivayetinde " ... Maruz kaldığı incinme sebebiyle (ayağının sırtımdan hacamat oldu)" denmiştir.)

Hadis No: 1219; lbnu Ömer (ra) dedi ki: "lhramlı kimse kaçınılmaz bir sebepten dolayı mecbur kalmadıkça hacamat olamaz."

Hadis No 1264: "Ümmü Seleme annemiz (Rasulallah SAV hanımlarından biri) Hacamat yaptırmak için Hz. Rasulallah Efendimizden (SAV) den izin istedi.Rasulallah (SAV) Efendimiz Ebu Taybe'ye emretti, Ümmü Seleme'ye Hacamat yap diye. (Ravi) dedi ki: Ebu Taybe, Ümmü Seleme'nin sütkardeşiydi herhalde. Ya da Ebu Taybe henüz ergen değildi."

Hadis No 2028- Cabir (r.a)'tan rivayet edilmiştir: "Ümmü Seleme (Rasulallah S.A:V Efendimiz Eşlerinden birisi) hacamat yaptırmak için Resulullah (s.a.v.)'den izin istemişti. Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.) Ebu Taybe'ye Ümmü Seleme'den kan almasını emretti." [323]

Hadisi Şerif No 2030- Abdullah ıbn Abbas (r.a)'tan rivayet edilmiştir: "Rasulallah (s.a.v.) kan aldırdı. Kan alan kimseye ücretini ödedi veburnuna da ilaç damlattl."

Hadisi Şerif No (2054); lbnu Abbas der ki: "ResCılullah aleyhlssalatu veeselam Miraç gecesinde, meleklerden mürekkeb bir cemaate her uğrayışında: "Hacamat olmaya devam et! Ümmetine de hacamat olmalarını emret!" derlerdi." Tirmizi, Tıbb 12, (20S4).

Hadis No 3108 - Ebu Sa'id (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Üç şey vardır orucu bozmaz:Hacamat olmak (kan aldırmak), kusmak, ihtilam olmak."

Hadisi Şerif No 3111 - Hz. Enes (radıyallahu anh) anlatıyor: "Biz oruçlunun hacamat olmasını, sadece bitap düşmesinden korkup terkettik."Ebu Davud, Savm 29, (2375); Buhari, Savm 32.Tırmizi, Savm 24, (719).

Hadisi Şerif No 3112 - lbnu Ebi Leyla, Sahabi bir zattan naklediyor: "ResuluIlah (aleyhissalatu vesselarn) hacamat olmaktan, rnuvasaladan (üst üste bir kaç gün oruç açmamaktan) yasakladı. Ancak bunları Ashabına haram kılmadı. Kendisine: "Ey Allah'ın Resulü, sen sahura kadar orucu devam ettiriyorsun" denildi de şu cevabı verdi: "Ben sahura kadar uzatıyorum, zira Rabbim bana yedirip içirmektedir." Ebu Davud, Savm 29, (2374).

Hadisi Şerif No 3113 - Raft' lbnu Hadic (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resulallah (aleyhlssalanı vesselarn) Şöyle buyurdulaı: "Hacamat ettiren de, hacamat eden de orucunu açmıştır.'Tırmizi, Savm 60, (774); Ebu Davud, Savm 28, (2367); lbnu Mace, Savm 18, (1679, 1680, 1681).

Hadisi Şerif No 3121; Resulullah (sav) buyurdular ki: "Üç şey vardır orucu bozmaz: Hacamat olmak (kan aldırmak), kusmak, ihtilam olmak."

Hadisi Şerif No 3123; Resulullah (sav) ihramlı olduğu halde hacamat oldu. Keza oruçlu iken de hacamat oldu.

Hadis-i Şerif No 3124; Biz oruçlunun hacamat olmasını, sadece bitap düşmesinden korkarak terkettik.

Hadisi Şerif No 3125; lbnu Ebi Leyla, Sahabi bir zattan naklediyor: "Resulullah (sav) hacamat olmaktan, muvasaladan (üst üste bir kaç gün oruç açmamaktan) yasakladı. Ancak bunlan Ashabına haram kılmadı. Kendisine:

Hadisi Şerif No 3110 - lbnu Abbas (radıyallahu anhüma) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalanı vesselam) ihramlı olduğu halde hacamat oldu. Keza oruçlu iken de hacamat oldu. "Ey Allah'ın Resulü, sen sahura kadar orucu devam ettiriyorsun" denildi de şu cevabı verdi: "Ben sahura kadar uzatıyorum, zira Rabbim bana yedirip içirmektedir. "

Hadisi Şerif No: 3126; Resulullah (sav) şöyle buyurdular: "Hacamat ettirende, hacamat eden de orucunu açmıştır."

Hadisi Şerif No 3801; Resulullah, dört şeyden dolayı guslederlerdi: "Cenabet, cuma, hacamat, ölü yıkamak."

Hadisi Şerif No 3973 -lbnu Abbas radıyallahu anhüma anlatıyor: "Resulullah

aleyhissalanı vesselam buyurdular ki: "Şifa üç şeydedir: - Bal şerbeti. - Kan aldırma. - Ateşle dağlama. Ancak ümmetimi dağlamaktan menediyorum." Bir rivayette: "Balda, hacamat olmada şifa vardır." denmiştir." Buhari, Tıbb 3.

Hadisi Şerif No 3974 - Yine lbnu Abbas radıyallahu anhüma anlatıyor:"Resulullah aleyhissalatu veeselam buyurdular ki: "Kendisiyle tedavi olduğunuz şeylerin en hayırlısı sa'ut (burun damlası), hacamat (kan aldırma), ledud (ağızdan damlatma) ve meşiyy (müshil içmedir.)" Tırmizi, Tıbb 9, (2048, 2049).

Hadisi Şerif No 3977 - lbnu Abbas radıyallahu anhüma anlatıyor: "ResUluilah aleyhissalatu vesselam hacamat oldu ve hacamatı yapan doktora ücretini ödedi ve ayrıca burun damlası da kullandı."

Hadisi Şerif No 3983 - Ebu Keşbe el-Enmari radıyallahu anh anlatıyor: "ResUluilah aleyhissalatu veeselam başından ve iki omuzu arasından hacamat olur ve: "Kim bu kandan akıtırsa, herhangi bir hastalık için, bir başka ilaçla tedavi olmasa da zarar görmez!" buyururdu." Ebu Davud, Tıbb 4, (3859); lbnu Mace, Tıbb 21, (3484).

Hadisi Şerif No 3985 - Tırmizi şu ziyadede bulunur: "(Resulullah aleyhissalatu vesselam) ayın onyedisinde, ondokuzunda ve yirmi birinde hacamat olurdu."Tırmizi, Tıbb 12, (2052). Ebu Davud, Tıbb 11, (3871); Nesai, Sayd 36, (7, 210).

Hadisi Şerif No 3984 - Hz. Enes radıyallahu anh anlatıyor: Resulullah aleyhissalatu vesselam, boynunun iki tarafındaki damarları ile iki omuzun arasındaki damardan hacamat olurdu." Ebu Davud, Tıbb 4, (3860); Tırmizi, Tıbb 12, (2052); lbnu Mace, Tıbb 21, (3483).

Hadisi Şerif No 3986 - Sahiheyn'de gelen bir rivayette şöyle denir: "Resülullah aleyhissalatu vesselam hacamat olur, kimseye ücretinde zulmetmezdi. " Buhari, lcare 18; Müslim, Selam 77, (1577).

Hadisi Şerif No 3987 - lbnu Abbas radıyallahu anhüma anlatıyor: "Resülullah aleyhissalatu vesselarn buyurdular ki: "Hacem ne iyi kuldur; (fazla) kanı giderir, beli hafifletir, gözü parlatır."

Hadisi Şerif No 3988 - Ebu Bekre radıyallahu anh'tan anlatıldığına göre, bu muhterem sahabi, ailesini salı günü hacamat olmaktan men " ederdi. Derdi ki: "Resülullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Salı günü kan günüdür. O günde bir saat vardır, kan durmaz." Ebu Davud, Tıbb 5, (3862).

Hadisi Şerif No 3990; Resulullah (sav) buyurdular ki: "Şifa üç şeydedir: * Bal şerbeti. * Kan aldırma, * Ateşle dağlama. Ancak Ümmetimi dağlamaktan menediyorum." Bir rivayette: "Balda, hacamat olmada şifa vardır" demiştir.

Hadisi Şerif No 3991; Resulullah (sav) buyurdu ki: "Kendisiyle tedavi olduğunuz şeylerin en hayırlısı sa'üt (burun damlası), hacamat (kan aldırma), ledüd (ağızdan damlatma) ve meşiyy (müshil içme)dir."

Hadisi Şerif No 3994; Resulullah (sav) hacamat oldu ve hacamatı yapan doktora ücretini ödedi ve ayrıca burun damlası da kullandı.

Hadisi Şerif No 4000; Resulullah (sav) başından ve iki omuzu arasından hacamat olur ve: "Kim bu kandan akıtırsa, herhangi bir hastalık için, bir başka ilaçla tedavi olmasa da zarar görmez!" buyururdu.

Hadis No: 4001; Resulullah (sav)'a boynunun iki tarafındaki damarlar ile iki omuzun ortasındaki damardan hacamat olurdu.

Hadis No: 4003; Resulullah (sav) hacamat olur, kimseye ücretinde zülmetmezdi.

Hadis No: 4004; Resulullah (sav) buyurdular ki: "Haccam ne iyi kuldur; (fazla) kanı giderir, beli hafifletir, gözü parlatır." lbnu Abbas der ki: "Resulullah (sav) Mi'rac gecesinde, meleklerden mürekkep bir cemaate her uğrayışında; "Hacamat olmaya devam et! Ümmetine de hacamat olmalarını emret!" derlerdi."

Hadis No: 4005; Kendisinden anlatıldığına göre, bu muhterem sahabi, ailesini salı günü hacamat olmaktan men ederdi. Derdi ki: "Resulullah (sav) buyurdular ki: "Salı günü kan günüdür. O günde bir saat vardır, kan durmaz."

Hadisi Şerif No 5144 - lbnu Abbas radıyallahu anhüma anlatıyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselarn hacamat oldu ve haccama ücretini verdi. Eğer bu (hacamat ücreti) haram olsaydı vermezdi.Ayrıca efendisine konuştu, o da vergisini hafifletti."

Hadisi Şerif No 5626 - Yine Ebu Hureyre radıyallahu anh anlatıyor: "Ebu Hind, Resülullah'ı bıngıidak kısmından hacamat etmişti. Aleyhissalatu vesselam: "Ey Beni Beyaza. Ebu Hind'i evlendirin, onunla evlenin!" buyurdu ve şunu ilave etti: "Eğer tedavi için başvurduğunuz şeylerin birinde hayır varsa bu hacarnattır:

Hadisi Şerif No 6630 - Hz. Ali (R.a) anlatıyor: "Resulullah (S.a.v) hacamat oldu ve bana emretti, ben de hacamat yapan zatın ücretini ödedim."

Hadisi Şerif No 6631 - Ukbe lbnu Amr (R.a) anlatıyor: Resulullah (S.a.v) hacamat edenin (bu işten) kazancını yasakladı."

Hadisi Şerif No 6484 - Hz. Ebu Hureyre radıyallahu anh anlatıyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Hacamat yapan da yaptıran da orucunu bozmuş olur."

Hadisi Şerif No 6996 - Hz. Enes radıyallahu anh anlatıyor:"Resulullah aleyhlssalatu vesselam buyurdular ki: "Mirac sırasında yanlarından geçtiğim her cemaat bana mutlaka "Ey Muhammed! Ümmetine hacamat olmalarını emret!" demiştir."

Hadisi Şerif No 6997 - Hz. Ali radıyallahu anh anlatıyor: "(Bir gün) Cebrail Resülullah aleyhissalatu vesselam'a, Ahdaayn (boynun iki tarafındaki damar) hizasından ve kahilden (iki omuzun arası) hacamat olma emrini getirdi."

Hadisi Şerif No 6998 - Hz. Cabir radıyallahu anh anlatıyor: "Resülullah aleyhissalatu vesselam (bir keresinde) atından bir hurma kütüğü üzerine düşmüş ve ayağı çıkmıştı." Ravi Veki' der ki: "Yani Resülullah aleyhissalatu vesselarn, bir incinmeden dolayı ayağının üstünden hacamat ettirmiştir."

Hadisi Şerif No 6999 - Hz. Enes radıyallahu anh anlatıyor: "Resülullah aleyhissalatu veeselarn buyurdular ki: "Kim hacamat olmak isterse, ayın 17 veya 19 veya 21 'ini arasın. Sakın, kan fazlalaşmak suretiyle birinize galebe çalıp onu öldürmesin."

Hadisi Şerif No 7000 - lbnu Ömer radıyallahu anhüma (azadlısına): "Ey Nafi bana kan galebe çaldı, benim için bir haccam getir, getireceğin haccam genç olsun, yaşlı veya çocuk olmasın" dedi. Devamla İbni Ömer dedi ki: "Ben Resülullah aleyhissalatu vesselam'ın: "Aç karnına hacamat olma idealdir, (onda şifa ve bereket vardır) aklı artırır. Hafızayı güçlendirir. Hafız olmak isteyenlerin hıfzetme kabiliyetini artırır. Hacamat olmak isteyen Allah'ın adıyla perşembe günü hacamat olsun. Cuma, cumartesi, pazar günlerinde hacamat olmaktan kaçının. Pazartesi ve Salı günü de hacamat olunuz. Çarşamba günü hacamat olmaktan kaçının: Çünkü o, Eyyub aleyhisselarn'm belaya düştüğü gündür. Cüzzarn ve alaca hastalığı da sadece çarşamba günü veya çarşamba gecesi zuhür eder" dediğini işittim.

SENDE YORUM YAP!

Whatsapp