Muska

MUSKA (nüsha)

Kur'ân-ı Kerim'den bazı âyetlerin veya sûrelerin yahud da Peygamber Aleyhis-Selâm'dan rivayet edilen sahih duaların bir kağıda yazılmasına "muska" denir.

Yazılan âyet veya duaları hasta kimsenin şifâ niyetiyle; sağlıklı kimsenin de koruyuculuk gayesiyle evde, arabada veya üzerinde bulundurmasına ise "muska takmak" denir.

Tarihçesi:

Peygamber Aleyhis-Selâm, hiçbir hasta için muska yazmamış, başkasına da yazdı rmamıştır. Bu uygu lama Peygamber Aleyhis-Selâm'ın vefatından sonra sahabeden Abdullah b. Amr b.As el-Kuraşî (ölümü 65 H.) tarafından başlatılmıştır. Bu zat Peygamber Aleyhis-Selâm'dan pek çok hadis rivayet eden yazıcı sahabilerden olup, aynı zamanda "Abâdile-i Erbaa" diye şöhret kazanmış dört Abdullah'tan birisidir.

* Amr b. Şuayb (r.a.) babasından naklen şöyle demiştir: "Peygamber Aleyhis-Selâm, gece veya gündüz korkan kimseleriçin, şu duayı okumalarını tavsiye etmiştir: "Allah'ın gazabından, kullarının şerrinden, şeytanların vesvesesinden ve yanımda hazır bulunmalarından, O'nun tam olan Kur'ân'ına, isimlerine ve sıfatlarına sığınırım." Hadisin ravisi sözüne devamla der ki: "Abdullah b. Amr, bu duayı aklı eren çocuklarına okutup öğretir, küçük olup aklı ermeyenler için ise, (bu duanın bereketinden onların da faydalanması düşüncesiyle) bir kağıda yazar, boyunlarına asardı."1

Bu hadiseden sonra muska yazmak yaygınlaşmıştır. Hz. Aişe, Abdullah b. Âmr, Abdullah b. Ömer, Tabiînden Saîd İbni Cübeyr, Atâ b. EbîRebâh, Mücâhid, Ebû Kılâbe, Amr b. Şuayb, Şuayb b. Abdullah gibi zatlar, ayrıca Fudalyb. lyâz, Muham-med Bakır, Muhammed b. İshak, Dahhâk, İmamlardan İmâm Mâlik, Nâfi, Şâfiîlerden bir çoğu, Kur'an ayetleri veya Peygamber Aleyhis-Selâm'dan rivayet olunan sahih duaların bir kağıda yazılarak, hasta veya sağlıklı kişinin şifa niyetiyle veya koruyucu olduğuna inanarak evinde veya üzerinde bulundurulmasında bir sakınca yoktur, demişlerdir."2

İbni Abbas, İbni Mes'ud, Huzey-fetü'bnü'l-Yemân, Ukbe İbni Amir, Abdullah İbni Ukeym, Hanefiler ve Safilerden bir kısım ulemâ; bunun doğru olmadığı görüşündedirler. Bu görüşte olanların iddiaları; muska halinde insan üzerinde taşınan âyetler veya dualar, kişinin üzerinde olduğu halde abdest bozmak mecburiyetinde kalacağı, zamanla yazılan âyetlerin münasebetsiz yerlere konulacağı veya atılacağı bu işin zaman geçtikçe kötü niyetli kişilerin elinde müslümanlara zarar verir hale gelebileceği düşüncesi vs. gibi sakıncalar bulunduğunu ileri sürerek, bu işi yapmamanın daha uygun olacağı görüşündedirler."3

* Hz. Aşe (r. a.) demiştir ki: "Hastalık, bela ve musibet gelmezden önce veya sonra, Kur'andan bazı âyetler yazıp, muska olarak takmakta bir sakınca yoktuR."4

* İmam Nâfî (r. a): "Yahya b. Saîd'e nefes etmek ve muska takınmak konusunu sormuş, o da: "Saîd İbni'l-Müseyyeb; Kur'an âyetlerinin koruyucu olarak insan üzerinde taşınmasını tavsiye eder ve bunda bir sakınca olmadığını söylerdi" demiştir."5

* Fudayl b. lyaz (r. a.) demiştir ki: Saîd b. Cübeyr, kendi çocuğu için Kur'andan bazı âyetleri yazar ve derdi: "Atâ b. Ebî Rebâh'a bu konuyu sordum. Dedi ki: "İçinde cahiliyye dönemine ait bir şey olmadıkça bunda bir sakınca yoktuR."6

* Yunus b. Habbab (r. a.) de şöyle der: "Ebû Cafer Muhammed b. Ali'ye, Kur'an âyetlerinin bir kağıda yazılarak, insan üzerinde bulundurulmasını sordum. "Evet, o takılan şey Allah'ın kitabından ve Peygamber Aleyhis-Selâm'dan rivayet olunan sahih dualardan olursa, bir sakınca yoktur..." demiştir."7

* İmam Ahmed b. Hanbel'e bu konu sorulduğunda: "Hz. Aşe ve daha başkaları bu konuda kolaylık göstermişler.zorluk göstermemişleridir" diyerek bunun caiz olduğuna işaret etmiştir s Ancak Kur'an âyetleri veya Peygamber Aleyhis-Selâm'dan rivayet olunan sahih dualar dışında; bazı harfler ve tılsımlarla muska yazılması, takılması, iplik bağlanması ve büyücülükyapılmasıcâizdeğildir, bunları yapanlar günah işlemiş olurlar. NEFES ETMEK maddesine de bak.

Kaynaklar:


[1]- E Davud tıp H. 3893; B. Mechûd 16/222-23: Tîrmlzî daavât H. 3528: Tuhfetül-Ahvezî 9/507, 6/239: Hâkim duâ 1/548; Mûsned 2/181: Bağdadî s. 231. [2]- Nesîmî 3/185-86: ayrıca bak. S. Kübrâ 9/350; 351; Romuz s. 464; L Ukûl 4/74 7; K. Ummâl 10/28413, 28542: Bağdadî s. 231; Zehebî s. 281 [3]- Mubârekfurî Tuhfetü'l-Ahvezî 6/239-241. [4]- S. Kübrâ 9/350; Râ 464; L Ukûl 4/747: K. Ummâl 10/28413: ayrıca bak I. Kayyım s. 401-404: burada hastalığın nev'ine göre bol örnekler vardır. [5]- S. Kübrâ s. 9/351. [6]-S. Kübrâ 91351. [7]- Kenzü'l-Ummâl 10/28542. [8]- Bağdadî s. 231; Zehebî s. 281.

SENDE YORUM YAP!

Whatsapp