Hamam

HAMAM (tepidarium)

Tabiplere göre, hamamın sağlığa en uygun olanı, yapılış tarihi itibariyle en eskisi; alanı geniş, suyu tatlı, eve yakın ve normal sıcaklıkta olanıdır. İlk oda rutubetli, ikinci oda sıcak ve terletici; üçüncü oda ise sıcak ve kurutucudur. Setr-i avret(avretyerlerinin kapatılması) her yerde lazım olduğu gibi, hamamda daha da önemlidir. Nitekim Peygamber Aleyhis-Selâm: "Her kim Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsa, hamama peştemalsız girmesin!" buyurmuştur."1

Hamamın sıcak kısmına yavaş yavaş girmeli ve oradan yavaş yavaş da çıkmalıdır. Hamamda çok kalmak insanı zayıflatır, baygınlık verir. Vücut ıslaklığını koruduğu müddetçe hamamda kalınabilir. Kurumaya başlayınca hemen çıkmalıdır. Hamamdan çıktıktan sonra, bilhassa kış aylarında daha da çok örtünmeli ve sarınmalıdır. Soğuk su ile duş yapmak vücudu kuvvetlendirir, beden gücünü bir araya toplar. Gençler ve mizacı hararetli olanlar bu duşu öğle vaktinin sıcağında yapmalıdır. Yaşlılar ve çocuklar, ishal ve nezlesi olanlar için bu duş yasaktır. Kükürtlü sular ile banyo yapmak, uyuz ve kaşıntı hastalıkları için faydalıdır. Soğuktan meydana gelen hastalıklara karşı da iyi gelir."2

* Peygamber Aleyhis-Selâm zamanında Mekke ve Medine'de bugünkü sıcak hamamlar tarzında hamamlar yoktu."3

* Abdullah İbni Amr (r.a.)'ın rivayetine göre, Peygamber Aleyhis-Selâm: "Acem diyarı yakında sizin için feth olunacaktır. Orada hamam denilen evler bulacaksınız. Oraya erkekler peştemalsız girmesinler, kadınları da hasta veya doğum yapmış olmadıkça oraya girmekten men ediniz!" buyurmuştur."4

* İbni Abbas (r.a.) de şöyle demiştir: Peygamber Aleyhis-Selâm: "Evlerin en kötüsü hamamdır. Zira orada sesler yükselir ve avret yerleri açılır" buyurunca; ashap tarafından: "Hamamda hasta tedavi edilir ve kirli vücutlar temizlenir" denildi. Bunun üzerine Peygamber Aleyhis-Selâm: "Her kim hamama girecek olursa, tesettüre riayet ederek girsin!" buyurdu."5

* Tok karına hamama girmek, sağlığa zararlıdır. Hamam, şişman kimseleri zayıflatmak için gayet İyidir.

* Horasanlı Tabib Ebû Bekir Râzî (ölüm 303 H.); "Hamamın Faydaları ve Zararları" konusunda bir eser yazmıştır. (İ.E Usaybia 2/361)

Kadınların Hamama Gitmesi:
Humus veya Şam halkından bir kadın topluluğu Hz. Aişe'yi ziyarete gelmişler. Aişe onlara: "Siz kadınlar hamamlara gider misiniz öyle mi? Zira ben Peygamber Aleyhis-Selâm'dan işittim, şöyle buyurmuştu: "Hiçbir kadın elbisesini kocası evinden başka bir yerde çıkarmaz; eğer çıkaracak olursa, Allah ile kendi arasındaki perdeyi yırtmış olur."7

İbni Ömer'in azatlısı Nâfî'ye, kadınların hamama gitmesi konusu sorulduğunda: "Biz bunu haram olarak görmüyoruz, fakat kendi kadınlarımızı da hamama göndermek istemiyoruz" demiştir. Râvî Abdullah b. Süleyman der ki, sonra bu konuyu Bükeyr'e sordum. O da: "Biz de bunu haram olarak görmüyoruz, fakat kadınların iffet ve namuslarını korumaları (kocası evinden başka bir yerde soyunmamaları) kendileri için dahaiyidir"dedi."8

Kaynaklar:
f/J- Bağdadi s. 33: Nesâî gusül 1/198; Müsned 3/321. 339. [2]- Bağdadî s. 33-34 [3]- K. Hafâ 1/415 H. 1329 [4]-S Kübrâ 7/308-309: i. Mâce edeb H. 3748: Bağdadi s. 33 fSJ- K Ummal 9126645; i. Sünnî vr. / 7b; E. Nuaym vr. 38a [6]- Süyûtî vr. 10b; E. Nuaym vr. 38a; Süyûtî vr. 17a [7]-S. Kübrâ 7/308. [8]- S. Kübrâ 7/309.

SENDE YORUM YAP!

Whatsapp