Attâr

Attâr :

ATTÂR (aktar, akkâr)

Attar kelimesi sözlük anlamı itibariyle güzel kokulu şeyler satan kimse demektir. Peygamber Aleyhis-Selâm'ın bazı hadislerinde de bu anlamda kullanılmıştır1

* Kadîm tıp ıstılahında ise, her türlü şifalı bitkileri, ot köklerini (akâkîr), baharatları, ilaç ve ilaç maddelerini, tedavi ile ilgili araç ve gereç satan kimse, eczacı veya bu maddelerin satıldığı dükkan, eczahane anlamına kullanılmıştır. Attarlık mesleği Peygamber Aleyhis-Selâm zamanından beri bilinen bir meslektir. Attar dükkanlarında bütün baharatlar, ot kökleri, her türlü şifalı bitkiler, çiçekler, çiçek tomurcukları, tohumlar, kurutulup övütülmüş tozlar, kurutulmuş yapraklar ve daha bir çok bitkiler ve ilaçlar satılıyordu. Ayrıca bazı katı ilaçları sıvılandırmak, macun ve merhem yapımında kullanılmak üzere zeytin-yağı ve balıkyağı; bazı keskin ilaçların tesirini azaltmak veya tesiri zayıf ilaçların kuvvetini artırmak yahud ilaçların uzun müddet bozulmadan bekleyebilmesini temin etmek için kullanılan bal da, hem ilaç ve hem de katkı maddesi olarak attar dükkanlarında satılıyor ve kullanılıyordu. Böylece attarlar bulundurdukları bu ilaçları kendilerine müracaat eden hastalara gerek sâde (müfred) olarak ve gerekse birkaç maddeyi birbirine karıştırarak, mürekkep bir halde; merhem, macun, müshil ve şurup şeklinde veriyorlardı.Meşhur Attarlardan Bazıları ve Eserleri:İbni Cezele, Ebû Ali Yahya b. İsâ;"Minhâcü'l-Beyân..."(Tedavide Kullanılan İlaçların Rehberi)2Attâr, Dâvud b. Ebû Nasr;"Minhâcü'd-Dükkân..."(Eczacılık Rehberi)3
Attâr, Yahya b. Alî; "Havâicü'l-Attâr", (Eczacılara Gerekli Olan Şeyler)" * Zeynü'l Attâr, Ali b. Hüseyn el-Ensârî; "İhtiyârâtü'l-Bedîf5
* Muhammed b. Dâvud es-Saydalânî, (ölüm 427 H.)
* Ebû Cafer Muhammed b. Ahmed b. Nasr es-Saydalânî, (ölüm 603 H.)6 İslâm dünyası ve Avrupa ülkelerinde hâlâ attar dükkanları resmî olarak çalışmaktadır.

Ayrıca; Baharat, Bal, Zeytinyağı ve Balıkyağı maddelerine de bak. Kaynaklar:
[I]- Müslim fazâil H. 80; Buhâri buyu 38: Müsned 41405, 408. [2]-K.eşf. 211870. [3]-Kesf. 2/1871. [4]-Hediyyetül-Arifin 21523-24; Kehhâle 13/213. [S]- Kesf. 1/34. [6]-Tertîbifl-Kâmus 2/874; Kehhâle 9/298; Ş. Zeheb 5/10.

SENDE YORUM YAP!

Whatsapp